Dlaczego warto się przygotować do ciąży?

Ciąża to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Wtedy jej organizm przechodzi ogromne zmiany i dzięki temu może wydać na świat nowe życie. Niestety często zajście w ciążę nie poprzedza żadne przygotowanie. Bardzo często później jest zdziwienie, że dziecko choruje, bądź jest bardzo nerwowe lub niespokojne. Dlaczego? Dlaczego tak malutkie dzieci zapadają na różnego rodzaju choroby lub cały czas płaczą, nawet gdy zaspokoimy każdą ich potrzebę. A wszystko dlatego, że przygotowanie do ciąży i jej przebieg mają ogromny wpływ na ten mały organizm.

Przygotowanie do ciąży? Po co? Wystarczy brać tylko kwas foliowy!

Często spotykam się z takim stwierdzeniem. Para planuje dziecko i jest święcie przekonana, że nic nie trzeba specjalnego robić w tym kierunku. Wystarczy, że kobieta łyka kwas foliowy, są starania i tyle. Niestety, to nie jest takie proste, szczególnie w obecnych czasach. Okazuje się, że to co się dzieje 9 miesięcy przed zajściem w ciążę ma również znaczenie dla zdrowia i psychiki naszego dziecka. Istotny jest także stan zdrowia matki i ojca – zarówno fizyczny, jak i psychiczny. To wszystko ma OGROMNY wpływ na dziecko.

Nie wierzysz? To skąd malutkie dzieci chorują na nowotwory czy choroby autoimmunologiczne? Prawda jest taka, że przyczyny chorób dzieci (do pewnego momentu) musimy szukać w rodzicach i ich stanie zdrowia. Jeżeli kobieta ma niedobory, stany zapalne lub mnóstwo stresowych sytuacji, z którymi sobie nie radzi – to wszystko wpłynie negatywnie na dziecko.

Kiedy zacząć przygotowania?

Najlepiej zacząć już na rok przed planowaną ciążą. Podstawą do działania są wyniki badań.

Oto lista, którą powinna wykonać kobieta planująca ciążę:

  • Morfologia z rozmazem
  • Lipidogram
  • Glukoza na czczo, insulina na czczo, HbA1c
  • Panel tarczycowy: TSH, FT3, FT4, aTPO, aTG, TRAB
  • USG tarczycy, ginekologiczne, piersi, cytologia
  • Żelazo, ferrytyna
  • OB
  • Homocysteina
  • Witamina D – 25 (OH)D3
  • Panel hormonalny: LH, FSH, progesteron, testosteron wolny i całkowity, estradiol, prolaktyna

A oto zestaw dla mężczyzny:

  • Morfologia z rozmazem
  • Lipidogram
  • Glukoza na czczo, insulina na czczo, HbA1c
  • Żelazo, ferrytyna
  • OB
  • Cynk, selen
  • Homocysteina
  • Witamina D – 25 (OH)D3
  • Panel hormonalny: LH, FSH, testosteron wolny i całkowity, SHBG, estradiol, prolaktyna

Gdy mamy już wykonane badania, na tej podstawie możemy ustalić, czego brakuje i co należy uzupełnić (czy to dietą czy suplementacją). U kobiet warto także wykonać badanie mutacji genu MTHFR, aby wiedzieć, czy nie ma problemów z metylacją (gdy jest mutacja, przyjmowanie zwykłego kwasu foliowego z apteki nie jest dobrym pomysłem, ponieważ organizm nie będzie w stanie tego przyswoić).

Warto też wybrać się na kontrolę u dentysty, ponieważ niewyleczone zęby mogą być źródłem wielu problemów: przewlekły stan zapalny, zakażenia bakteryjne, obniżenie odporności.

Jakie kroki podjąć po badaniach?

  1. Przede wszystkim warto skonsultować się z lekarzem przy zaburzonych wynikach – możliwe, że będzie potrzebna jakaś forma leczenia. To jest niezwykle ważne, aby przed ciążą wyciszyć wszelkie stany zapalne oraz doprowadzić organizm do równowagi.
  2. Zwracamy uwagę na dietę – nieważne, jaki system preferujesz. Najważniejsze, aby było bez cukru, rafinowanych tłuszczy roślinnych, przetworzonego jedzenia, używek i fastfoodów. Rozkład tłuszczów czy węglowodanów zależy od Twoich preferencji i możliwości Twojego organizmu. Po prostu postaw na czystą dietę i modyfikuj ją na podstawie swojego samopoczucia i wyników badań.
  3. Suplementacja – niestety, niektóre niedobory trudno uzupełnić samą dietą. Na pewno warto uzupełniać witaminę D, omega 3, dobrej jakości B-kompleks, probiotyki. U panów może się przydać suplementacja cynkiem.
  4. Ruszaj się – banał, ale jakże prawdziwy. Nie musisz wylewać potów na siłowni, jeśli tego nie lubisz. Po prostu znajdź formę aktywności, która Cię satysfakcjonuje i wykonuj ją codziennie. To może być najzwyklejszy spacer, joga, albo krótki trening w domu. Staraj się również jak najwięcej ruszać w ciągu dnia. Ruch wspiera detoks organizmu, dotlenia komórki i poprawia nastrój 🙂
  5. Psychika – planowanie dziecka to jest dobry moment na refleksję i rozprawienie się ze swoimi demonami, które siedzą w Twojej głowie. Nie ulega wątpliwości, że nasz stres i emocje wpływają na kondycję naszego ciała, dlatego warto poszukać pomocy i w tym zakresie i popracować nad swoją reakcją na stres oraz przekonaniami, które systematycznie ciągną nas w dół.